Mellombar

Jeg stod i en kioskkø og ble plutselig sendt 60 år tilbake i tida. I hylla ved kassen var det tilbud på et raskt mellommåltid. Innpakningen viser tydelig hva det gjaldt, men for meg betyr ordet noe heskjermbilde-2017-02-24-17-05-48lt annet, og det fenomenet har jeg ikke tenkt på på lenge. Da jeg som barn kom inn etter å ha vært ute og lekt i snø, regn eller vind (også kalt «Guds gode været»), hendte det seg at moren min ble bekymret fordi jeg kom inn «mellombar» eller «mejllabær» som hun min sa. Jeg kom med andre ord inn i en tilstand der skjorte og underskjorte hadde glidd ut av buksa slik at mageskinnet ble bart. Norsk ordbok forklarer det på denne måten under oppslagsordet «mellomberr»: «(om klednad) som har glipe (1a) mellom kledeplagg (slik at huda er berr)».

Det som litt bekymringsverdig på 1950-tallet, har nå en helt annen status. Norsk ordbok) sier at det «no er det mote blant unge jenter skjermbilde-2017-02-24-17-10-35å gå mellomberre om magen». 

Før gav dette litt lufting for en svett kropp, men det hendte at det kunne bli kaldt.

Jeg kjøpte en banan og et eple.

Om olafhusby
Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende

One Response to Mellombar

  1. annebloggen says:

    Her i Vadsø er «mellombar» et helt gjengs uttrykk. Jeg jobber i barnehage og har barnebarn, så det er et ord jeg bruker nesten daglig. Ungene bruker det som substantiv også: «Kan du ordne mellombaret mitt?». Men jeg lærte det her i Vadsø. De andre plassene jeg har bodd (Hadeland, Voss, Trøndelag), kan jeg ikke huske at dette uttrykket ble brukt.

Legg igjen en kommentar

