Det snøy, bestefar!

Screenshot 2014-12-07 21.57.56Jeg tok en dupp mens et av barnebarna var på besøk, og ble vekket av at han ikke klarte å dy seg lenger: «Bestefar, bestefar – det snøy!» Det tok litt tid før jeg skjønte hva han mente, men da han pekte på at tynt, hvitt lag på balkongen fikk jeg det hintet jeg trengte. Han snakker trøndersk til vanlig, og sier «snø». Når han er hos oss, forvirres han innledningsvis litt av vår helgelandsdialekt, men etter noen timer, er ord som «sny» tatt i bruk.

Både substantivet og verbet har samme grunnform. Det heter «(ein) sny» og «(å) sny». Når barnebarnet vårt legger trøndersk til grunn og bruker verbet «snø» i preteritum, er «snødd» korrekt form:  «Det snødd hos oss i går, bestefar!»

Men hvis infinitiven heter «å sny» – hva er så fortidsformen? Analogi en en god strategi. Finn etter et annet verb og se hvordan det bøyes. Men er det snakk om et svakt verb? Heter det «sny – snydd» som i «blø – blødd», eller er det «sny – snya» som i «kast – kasta»?

Barnebarnet vårt fant en tredje verbtype å sammenligne med, sterke verb:  Det heter jo «å fly – fløy» – så da må det vel også heter «å sny – snøy».

Jeg holder meg til det tradisjonelle: «Snyæ».

Om olafhusby
Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende

2 Responses to Det snøy, bestefar!

  1. Steinar sier:

    Tja, i Vest-Lofoten sier man snya, parallelt til din form! Bør ikke blandes sammen med snyte – snytt, hehe!

  2. annebloggen sier:

    Jeg husker en gutt i barnehagen som lekte med to løver. Den ene løven gikk til angrep på den andre og gutten/løven lo rått og sa: «Der speis jeg deg!» (Han ville jo ha sagt fise- feis). Det er morsomt når unger eksperimenterer med grammatikken.

Legg igjen en kommentar

