”Unnskyld, kan du sende saltet østover?”

”Unnskyld, kan du sende saltet østover?” Jeg så meg littt rådvill rundt. Jeg hadde akkurat satt meg med en kopp kaffe på en veikro da spørsmålet kom. Himmel–retningene hadde jeg ikke peiling på, men jeg tok saltkaret og ga det til han som spurte.

Utsagnet var nok ment som en spøk. Normalt ville en bruke ord som ”hit” eller ”hitover” i en slik sammenheng. Ordet ”hit” refererer til talerens ståsted. ”Sende hit” indikerer en bevegelse mot taleren og at det er snakk om små avstander. Himmelretningene brukes en helst når en referer til større avstander.Det finnes imidlertid språk som har orienteringssystemer som bygger på himmelretningene. Midt i Australia lever en liten gruppe som kaller seg warlbiri. Der vil en be folk om å sendte saltet østover, flytte seg sørover eller holde spikeren med den søndre hånden og ta hammeren i den nordre. (Dersom det er snakk om en høyrehendt person, vet en at personen skal arbeide med ansiktet vendt mot vest!)

En annen liten gruppe nordøst i Australia, guugu yimidhirr, bruker et lignende system. Hvis jeg sier at ”Nils står bak sykkelen”, er sykkelen plassert mellom meg og Nils. Dersom Nils holder seg i ro mens jeg går rundt og stiller på den andre siden av ham, må jeg nå si at ”Nils står foran sykkelen”. Ordene ”foran” og ”bak” er altså relatert til hvor jeg står i forhold til Nils og sykkelen. På guugu yimidhirr er utsagnet uavhengig av hvor taleren står. I begge tilfeller vil Nils stå (f.eks.) øst for sykkelen.

Systemet er faktisk slik at om en skal fortelle hva som er plassert foran hva på en tegning, vil beskrivelsen være avhengig av hvilken kompassretning blikket går. Hvis en med sola i ansiktet sier ”På tegningen er oksen er nord for kua”, må en med sola i ryggen si ”På tegningen er oksen er sør for kua”.

Det ligger i kortene at brukere av slike systemer er særdeles bevisst på himmelretningene. Forskere ser ut til å enes om at de som snakker warlbiri eller guugu yimidhirr rett og slett har godt utviklede orienteringsevner. Langt bedre en norske veikrogjester, må jeg tilføye.

Om olafhusby
Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende

Legg igjen en kommentar

