YES!

Verdensmester i skiskyting fellesstart, Emil Hegle Svendsen, til NRK 12.03.2011: «Da jeg lå i snøen tenkte jeg bare «Yes, jeg klarte det! Yes, jeg klarte det!».  Verdensmesteren var utmattet, og siden følelsen av å vinne var så sterk velger jeg å tro at han faktisk siterer seg selv på en pålitelige måte.

Han kunne jo ha tenkt «Ja, jeg klarte det! Ja, jeg klarte det!», men det er åpenbart ikke sterkt nok. «Yes!» ser ut til å være den beste uttrykksmåten etter store idrettsprestasjoner eller stort hell i Lotto.

Men hva med toerne og treerne?  Jeg har aldri hørt Bjørndalen eller andre si «No, jeg klarte det ikke! No, jeg klarte det ikke!» når de gled over målstreken mens vinneren allerede hadde tørket svetten og stod og ble hyllet – og kanskje ropte «Yes!»

Hvorfor har vi tatt inn «yes» i norsk, men ikke «no»?

Om olafhusby
Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende

One Response to YES!

  1. add dsad sier:

    Nope, brukes ofte av nordmenn.
    Det er jo tilsvarende No.

Legg igjen en kommentar

