Karl Mikalsen – Kal Mikarlsen?

Det er velkjent at skriftspråket bare i noen grad avspeiler talespråket. Ofte er en språklyd representert av flere bokstaver Jf. ordene ”de – di” som skrives forskjellig, men uttales likt. Andre ganger har ord med likt skriftbilde forskjellig uttale. Jf. ordet ”kost” som kan uttales på to måter og og bety ”børste” eller ”mat”. Alt dette er terpet i norskundervisningen.

Noen ganger brukes flere tegn for å uttrykke en språklyd. Min dialekt har ikke skarre-r, og dermed har jeg muligheten til å artikulere ordpar som ”Ane – Arne” der forskjellen uttrykkes gjennom kvaliteten på de to n-lydene. I ”Ane” er tunga flat og tungespissen holdes mot fortennene i overkjeven, i ”Arne” er tungespissen bøyd oppover/bakover og berører den lille forhøyningen bak tennene I overkjeven. Det er flere par av språklyder som nettopp kan skilles fra hverandre slik. En finner dem i ord som ”at – art”, ” ”lodd – lord”, ”hellig – herlig”. Dette er velkjent, og hvis jeg ber noen om å skrive ordene  ”bort, verdi, farlig”, så blir alle skrevet med en ”r”, til tross for at en “r” ikke er uttalt. Ordene ”bot, ledig, salig” skrives uten ”r”.  Dette er kunnskap vi har uten at den nødvendigvis er gjennomreflektert.

Jeg ble overrasket nylig da jeg hørte journalisten Mikal Olsen Lerøen bli introdusert på TV med fornavnet ”Mikarl”.  Noen dager før hørte jeg fornavnet til fotballspilleren Karl Petter Løken bli uttalt ”Kal”. Mikal og Karl var plutselig ”Mikarl” og ”Kal”. Senere har jeg  hørt lignende uttale av etternavnene Karlsen og Mikalsen. Også personer med disse navnene omtaler sine egne navn slik. Noen besøk på telefonsvarere viser at enkelte kaller seg “Mikarlsen” til tross for at det står Mikalsen i telefonkatalogen.

Uttalen står i strid med skrivemåten. Hva dette skyldes? Jeg aner ikke. Ingen kolleger kan hjelpe meg heller. Det vil være interessant å høre om leserne har observert noe lignende.  Gjelder dette bare ”l”-lydene, eller berører dette de andre lydene som er beskrevet ovenfor?

Om olafhusby
Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende

Legg igjen en kommentar

